Friday, October 30, 2009

Nikmat Qiamullai di sebalik mimpi yang indah

Sekitar jam 4.30 pagi hinggalah ke subuh hatiku meronta-ronta untuk berkongsi coretan dalam blog ini. Dari saat tersebut sehinggalah aku cuba untuk menitipkan coretan ini minda ku berlegar-legar untuk menyusun kata-kata supaya ruangan ini menjadi indah seindah mimpi yang berlabuh di kala ku terlena sebentar tadi.

Di saat mata telah terpejam rapat, tiba-tiba ku terjaga kerna diundang dengan kehadiran mimpi yang indah. Mimpi yang bisa membuat jiwaku berbunga dan menguntum senyuman di bibir. Tidurku benar-benar terganggu dengan kehadiran mimpi tersebut. Pada mulanya terpikirjua sejauh mana kebenaran mimpi tersebut atau sekadar mainan tidur semata-mata. Tetapi bagiku mungkin indah kerna jarang sekali untuk menadapat mimpi akhir-akhir ini. Dalam asyik melayani mimpi ada jua kekesalan dalam jiwa kerna ku terpikir alangkah indahnya disaat-saat dan waktu-waktu bergini dapat ku mendekati Pencipta yang mencipta petala langit dan bumi dan seluruh isi alam ini.

Disaat kekesalan menapak dijiwa tiba-tiba ku teringat dengan satu “hadis Nabi” yang berbunyi lebih kurang bergini “rukuk dan sujudlah kepada Allah s.w.t pabila kamu terjaga ditengah malam kerna besar fadhilatnya, tetapi jika tidak mampu cukuplah dengan sekadar bangun dan duduk dari tidur dari tempat pembaringanmu untuk memuji-muji, berzikir dan berdoa kepada Allah s.w.t kerana fadhilatnya sama dengan orang yang bangun untuk rukuk dan sujud kepada Allah s.w.t”. setelah itu aku terus bangun dari tidur dan terus memuji-muji, berzikir serta berdoa seketika kerana ku yakin segala apa yang dilakukan ketika itu, ianya paling dekat dengan Allah dan insyaALLAH setiap apa yang kita hajati akan diperkenankan. Kerna tidak semua memiliki kelebihan tersebut melainkan ia benar- benar ingin melakukan kepada Allah. Begitu jua dengan diriku ini sudah sekian lama ku tidak bermunajat kepada sang Pencipta(Allah s.w.t) pada waktu- waktu begini iaitu 2/3 malam di mana saat kita diulik mimpi-mimpi yang indah.
Kuimbas kembali kejadian di suatu petang sebelumnya, ku terjumpa satu poster mengenai “Quamullai Perdana” di masjid Al-Malik USM bermula semalam sehingga pagi ini sedikit sebanyak memberi kekecewaan kepadaku ketika itu kerna tidak dapat turut serta dalam Quamullai tersebut. Walau bagaimanapun seperti apa yang berlaku seperti tadi, aku teringat dengan satu “Hadis Nabi” yang berkaitan dengan niat. Oleh kerana mata tidak juga mahu melabuhkan tirainya, ku mencapai buku “Hadis Ahkam” yang pernah ku pelajari seketika dahulu di zaman sekolah untuk menguatkan hujahku sebentar tadi. Selak punya selak hatiku berbunga girang kerna apa yang ku ingin cari telah ku temui
.


Hadisnya berbunyi begini:
Maksudnya: Dari Abdullah ibnu Abbas r.a dari Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan dari Tuhannya Tabaraka wataala berfirman: Bahawasanya Allah s.w.t menulis segala kebajikan dan segala kejahatan, kemudian Nabi s.a.w menjelaskan yang demikian itu, maka barang siapa bercita-cita membuat sesuatu kebajikan tetapi tidak dikerjakannya, nescaya Allah menulis disisinya satu kebajikan yang sempurna, maka ia bercita-cita membuat kebajikan lalu dikerjakannya, nescaya Allah akan menulis disisinya sepuluh kebajikan hingga tujuh ratus kali ganda dan hingga berganda-ganda banyaknya. Dan barang siapa bercita-cita melakukan kejahatan, tetapi tidak dilakukannya, maka Allah menulis disisinya satu kebaikan dan barang siapa bercita-cita membuat kejahatan dan dilakukan kejahatan lalu dilakukan kejahatan itu, maka Allah akan menulis disisinya satu kejahatan.

Pengajaran di sebalik hadis ini ialah setiap perkara itu akan dinilai berdasarkan niat, jika niat tersebut baik maka baik la jadinya tetapi jika jahat maka jahatla jadinya. Niat yang baik insyaALLAH akan dipermudahkan walaupun pada asalnya kita tidak mampu melakukannya. Itulah indahnya dan hebatnya kekuasaan Allah kerna kita tidak dapat menduga apa yang akan berlaku disebaliknya. Tetapi bila diselidiki maka jawapannya pastinya ada walaupun perkara itu pahit di telan sekalipun. Di sebalik mimpi yang indah ini juga, walaupun pada mulanya perasaan yang berbunga bertandang di jiwa tetapi disebaliknya juga terdapat hikmah yang paling indah dan besar nikmatnya berbanding mimpi tersebut. Sebenarnya, buku yang saya ingin rujuk iaitu “ Hadis Ahkam” telah beberapa hari ditinggalkan di atas meja dengan niat untuk menyemak semula untuk sekian kalinya, tetapi masa tidak mengizinkan tetapi dengan berkat mimpi itu jua, tadi saya mula mengkaji semula isi kandungan buku tersebut. Itulah yang dimaksudkan indahnya perancangan Allah s.w.t. Renung-renungkanlah. Semoga Allah s.w.t memberi kemudahan kepada kita semua. AMIN

SALAM TINTA BUAT SEMUA:-)

1 comment: